Valmistautuminen

Ennen reissuun lähtöä kannattaa järkätä asiat kotona niin, että voit lähteä hyvällä omalla tunnolla ja että kehtaat palata joskus takaisinkin. Reissun päällä ei kannata miettiä keskeneräisiä projekteja tai maksamattomia vuokria. Viimeistele tekemättömät jutut tai eliminoi ne kokonaan. Maksa vuokrat, hanki alivuokralainen tai ota hatkat kämpästä. Hyvästele lähipiirisi, niin sulla on kavereita takaisin tullessakin.🙂

Viisumi- ja passiasiat kannattaa hoitaa hyvissä ajoin kuntoon, niin ei tarvitse niistä panikoida pakkausvaiheessa. Jokunen kolme passikuvaa kannattaa ottaa mukaan.

Rokotuksista perusrokotukset polio, tetanus-difteria, MPR lienevät tärkeimmät. Lisäksi hepatiitti a+b ja jäykkäkouristusta suositellaan. Oma harkinta sairaanhoitajien suosituksia kohtaan on kuitenkin tervettä – eivätkä rokotukset ole ihan halpoja. Malariasta en olisi kovin huolissani, paitsi ehkä monsuuniaikaan. Tammi-helmikuussa hyttyset ovat aika harvassa ja paikalliset verenimijät tuntuivat olevan harvinaisen apaattisia, laihoja ja himottomia liihottajia. Monet turistit pelkäävät näitä inisijöitä siinä määrin, että monenlaista hyttysmyrkkyä- ja verkkoa saa paikan päältä hankittua, jos niitä sattuu pelkäämään. Itse lopetin lääkityksen syönnin Goalta päästyäni, kun en jaksanut enää syödä antibiootteja.

Yksi asia mikä kannattaa tehdä ennen reissuun lähtöä, on oman vastustuskyvyn kehittäminen. Intiassa nimittäin sairastuu lähes jokainen ennen pitkää, osa lähes heti Intiaan tultua, osa vasta kuukausien reissaamisen jälkeen. Jos olet reissussa vain muutaman viikon, et todellakaan halua viettää tätä aikaa hostellissa sängyn pohjalla. Altista siis itsesi vieraille bakteereille jo kotimaassa. Jätä ylihygieenisyys. Paranna vastustuskykyäsi syömällä monipuolisesti mahdollisimman ravinnepitoista ja probioottista, oikeata ruokaa. Mitä enemmän vatsasi saa probiootteja, sitä todennäköisemmin vatsasi selviää kunnialla Intiassa. Hommaa laadukkaita probiootteja mukaan reissuun. Spirulinaa kannattaa ottaa mukaan sen sisältämän korkean beta-karotenoidipitoisuuden vuoksi, auttaa suojautumaan aurinkoa vastaan ja elimistö saa tärkeitä mineraaleja!

Astaxantiini taitaa olla hyvä sisäinen aurinkorasva, joten Krilliöljyä on hyvä syödä ennen reissua. Myös goji-marjat ovat hyviä naposteltavia ennen reissua, sillä niissä on noin 5 kertaa enemmän beta-karoteenia kuin porkkanassa, ja lisäksi enemmän erilaisia karotenoideja kuin luultavasti missään muussa marjassa/kasvissa

Matkablogien lukeminen ja yleinen tiedon tankkaus Intiasta ei tee ikinä pahaa. Kasvaapahan ainakin matkakuume!

Seuraavassa blogauksessa muutama vinkki pakkaamisesta, mikä itselläni jäi tyylikkäästi viimeiseen iltaan.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s